Till havet

Något som jag och Thomas har försökt att vara bra på den här sommaren är att göra små utflykter. Det kan gälla något så litet som att besöka en ny strand, eller gå promenad på något nytt ställe. Vi har insett att man inte måste åka långt bort på sin semester, utan att man faktiskt kan ha mycket glädje av att ta vara på de aktiviteter som finns i ens närområde.

I torsdags, tillexempel, så hoppade vi in i bilen och körde mot havet. Vi stannade på en fiskkrog där vi åt rökta räkor, med aioli och stekt bröd. Trots sölet som uppstår när man ska skala räkor så hade vi det riktigt mysigt. Maten var dessutom supergod.
Efter maten och en kaffetår så gick vi längs med båtkajen och njöt av havet. Ibland glömmer jag nästan att Umeå ligger så nära havet. Det är något som man verkligen bör ta vara på.
På vägen hem så svängde vi förbi en gårdsbutik vid namn Borghällagård. Ett väldigt mysigt ställe med lite lantlig touch. Det blev inget köp, men det var mysigt att bara strosa runt på gården (pensionärsvarning månne?).
Vardag | | 3 kommentarer |

Dopp i det blå

Nu var det länge sedan jag tittade in här på bloggen och uppdaterade med ett inlägg, men det är endast ett tecken på att jag njuter extra mycket av ledigheten och att semesterdagarna snabbt skrider förbi.
Här kommer ett litet axplock av bilder från den senaste tiden:
Häromdagen inmundigades den första mjukglassen för året. Stämning!
En varm dag packade jag och Thomas strandväskan med lunch och drog ut till Fläse havsbad där vi badade och solade x-antal timmar.
Vi har även ätit lunch på Rost - en av favoritrestaurangerna i Umeå. Deras varma fetaostsmörgås är BÄST!
I den otroliga värmen, som Sverige har bjudit på under den senaste tiden, så har vi passat på att ta många dopp. Både under dag och kvällstid. Ovan så tog vi ett kvällsdopp i älven vid Baggböle. Vi roade oss även med att simma motströms, vilket verkligen är jobbigare än man kan tro.
Ett till kvällsdopp. Denna gång i Nydalasjön, tillsammans med Thomas och Sussi. Himlen var härligt orange/rosa. De vackra ljusa sommarkvällarna i Norrland är verkligen svårslagna.
Ett rejält bullbak inför Thomas syskonbarns dop.
Ännu mer bad. Här på en grymt fin strand där jag och Thomas badade med Thomas mamma, syster och tre syskonbarn. Vi var i princip ensamma på stranden och barnen plaskade i vattnet, samt byggde sandslott. Riktigt idylliskt.
Min ena syster, som annars är bosatt i Danmark, har kommit hit på besök med hennes familj. Så kul! En av dagarna åkte vi till Avion och jag kan faktiskt tipsa om Ikeas nya veganska taco-rätt som passar alla oss som har ledsnat på köttbullarna.

Vardag | 2018, dopp, havet, sommar, älven | | 2 kommentarer |

Nytt

1an // 2an // 3an // 4an // 5an // 6an

KappAhl har av vissa fått en lite oförtjänt tant-stämpel, men på sistone har det kommit in SÅ mycket fina sensommarplagg in till butiken. Ovan är några exempel. Jeanskjolen och den röda blusen har redan jag och halva personalstyrkan inhandlat, men jag är även sugen på resterande plagg.

Den här veckan jobbar jag nästan varje dag och jag måste säga att det känns lite surt i och med att det ser ut att bli pangväder hela veckan. Jag får försöka hålla mig från instagram så att jag slipper se alla som ligger på playan. Jag hoppas att vädret håller i sig till nästa vecka för då får jag ihållande ledighet. Nu har dessutom Thomas fått semester så nu får vi äntligen njuta av ledighet tillsammans. Det ska bli underbart!